Філіп`юк Лариса Миколаївна,
учитель
української мови та літератури
Маріупольської
СШ№46
Майстер-клас до
уроку української літератури в 11 класі.
Уроки літератури рідного краю – Маріуполя.
Мета уроків літератури рідного краю-
осягнення учнями глибинної сутності спадщини митців свого краю, космосу духу
земляків, реалій дійсності, сприйняття й поціновування їхнього художнього
набутку, плекання почуття гордості за творчих людей, славних краян.
Завданнями уроків літератури рідного краю є:
• поглиблювати відомості про життя та творчість митців даної місцевості;
• розвивати інтерес до їхнього творчого доробку та спадщини;
• виробляти особистісне ставлення до літератури рідного краю, розвиваючи вміння висловлювати свої думки про автора твору, героїв, художні образи;
• прищеплювати високі естетичні смаки, виховувати почуття прекрасного, вміння насолоджуватися художнім твором;
• виявляти нахили, смаки, здібності учнів, сприяти їхньому розвитку, виховувати юних поетів-аматорів;
• поглиблювати знання про історію рідного краю, його найвидатніших діячів культури та мистецтва;
• розвивати логічне та образне мислення, культуру мовлення та читання;
• виробляти вміння вести діалог і полілог у парі, групі, будувати монологічне висловлювання, вступати в дискусію з проблемних питань твору, узагальнювати, систематизувати знання та робити висновки;
• плекати працелюбність, милосердя, гуманне ставлення до людини, природи тощо;
• виробляти вміння бачити й цінувати красу й самобутність рідної землі;
• викликати в учнів щире прагнення захищати світлі набутки матеріального й духовного життя нації, оберігати й примножувати їх, продовжуючи традиції роду, родини, краю;
• розвивати вміння переказувати, стежити за чіткістю та логічністю відповідей на запитання, висловлювати свої враження від почутого, побаченого;
• формувати в дітей самостійне судження, вчити їх давати об'єктивну характеристику героям, художнім образам і явищам;
• розвивати комунікативно-мовленнєві вміння школярів на уроках літератури рідного краю, практикуючи твори малої форми в усному та писемному варіанті (переказ-мініатюра з творчими завданнями, багатоваріантні міні-твори в контексті певної жанрово-стильової манери письма тощо).
Завданнями уроків літератури рідного краю є:
• поглиблювати відомості про життя та творчість митців даної місцевості;
• розвивати інтерес до їхнього творчого доробку та спадщини;
• виробляти особистісне ставлення до літератури рідного краю, розвиваючи вміння висловлювати свої думки про автора твору, героїв, художні образи;
• прищеплювати високі естетичні смаки, виховувати почуття прекрасного, вміння насолоджуватися художнім твором;
• виявляти нахили, смаки, здібності учнів, сприяти їхньому розвитку, виховувати юних поетів-аматорів;
• поглиблювати знання про історію рідного краю, його найвидатніших діячів культури та мистецтва;
• розвивати логічне та образне мислення, культуру мовлення та читання;
• виробляти вміння вести діалог і полілог у парі, групі, будувати монологічне висловлювання, вступати в дискусію з проблемних питань твору, узагальнювати, систематизувати знання та робити висновки;
• плекати працелюбність, милосердя, гуманне ставлення до людини, природи тощо;
• виробляти вміння бачити й цінувати красу й самобутність рідної землі;
• викликати в учнів щире прагнення захищати світлі набутки матеріального й духовного життя нації, оберігати й примножувати їх, продовжуючи традиції роду, родини, краю;
• розвивати вміння переказувати, стежити за чіткістю та логічністю відповідей на запитання, висловлювати свої враження від почутого, побаченого;
• формувати в дітей самостійне судження, вчити їх давати об'єктивну характеристику героям, художнім образам і явищам;
• розвивати комунікативно-мовленнєві вміння школярів на уроках літератури рідного краю, практикуючи твори малої форми в усному та писемному варіанті (переказ-мініатюра з творчими завданнями, багатоваріантні міні-твори в контексті певної жанрово-стильової манери письма тощо).
Тема. Симфонія життя Богдана Слющинського.
Мета:
-
знайомство
з життям та творчістю Б.В.Слющинського;
-
розвиток
креативності учнів, залучення до дослідницької діяльності, до вмілого аналізу
поетичних творів;
-
виховання
патріотизму, любові до природи рідного краю, високої духовності.
Тип. Урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: портрет Б.Слющинського,виставка збірок
його віршів,карта України та Далекого Сходу,виставка малюнків учнів до творів
поета,диск із записом пісень Б.Слющинського,словник літературознавчих термінів,
мультимедійна дошка.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Настановчо-мотиваційний
етап.
1. Звучить пісня «Материнський образ»
Вступне слово вчителя.
Мене дуже схвилювала ця пісня.
-А що відчули ви,слухаючи її?
-Хто міг би написати цю прекрасну пісню:жінка,чоловік,молода чи літня
людина?
2. Учитель знайомить одинадцятикласників з автором пісні,на мультимедійній
дошці портрет Б.Слющинського і слова Наталі Харакоз про видатного маріупольця.
Сучасне маріупольське культурне,літературне,наукове життя неможливо собі
уявити без імені Богдана Слющинського. Член Національної Спілки письменників
України,член Національної Всеукраїнської музичної спілки,член творчого об`єднання
композиторів Донеччини… А ще – кандидат соціологічних наук,професор кафедри
філософії та соціології Маріупольського державного гуманітарного університету…
Композитор,поет,письменник,вчений… Саме цій людині присвячений наш сьогоднішній
урок з літератури рідного краю(оголошення теми й мети заняття).
ІІ. Операційно-пізнавальний
етап.
1.Уведення учнів у життєвий світ та творчу лабораторію митця.
Учні презентують у групах заздалегідь підготовлені проекти.
І група. Життєвий шлях
Б.Слющинського
Слющинський Богдан Васильович народився 1 квітня 1947р. в с. Стрептів
Львівської області. У 1949р. батько із сім`єю переїхали до Львова.
Після закінчення середньої школи у 1964р. вступив до Львівського державного
музичного училища,яке закінчив із відзнакою. Під час навчання в музичному
училищі працював концертмейстером дитячої студії,а також багатьох хорових і
танцювальних колективів міста,грав на балалайці в оркестрі народних
інструментів.
У 1972році переїхав на роботу на о.Сахалін, де працював викладачем,директором
Тимовської дитячої музичної школи. З 1979р.по 1983р. – завідувач відділу
культури Тимовського райвиконкому. Працюючи на о. Саалін,Богдан Васильович
продовжував здобувати освіту. І у 1980р. закінчив Хабаровський державний
інститут культури,факультет «Оркестрове диригування».
ІІ група. Слющинський та Маріуполь
У 1983році Богдан Слющинський повернувся в Україну. У місті
Жданові,Донецької області(сьогодні м.Маріуполь) з 1983 по 1985рр. працював
заступником директора Палацу культури металургів комбінату ім. Ілліча,з1985 по
1986рр. директором дитячої й вечірньої музичної школи №1,пізніше завідувачем
відділу культури Жданівської (Маріупольської)міської ради(1986-2000рр.). З
2000р. – доцентом кафедри музикознавства,заступником завідувача цієї кафедри та
заступником факультету Приазовського державного технічного університету. Цього
ж року закінчив докторантуру при Міжнародній кадровій Академії,захистив
дисертацію й отримав науковий ступінь доктора філософії в галузі соціології. З
2003р.- доцентом кафедри соціально-політичних дисциплін,деканом філологічного
факультету,професором кафедри філософії та соціології МДГУ(з 2010р.МДУ),де
працює до сьогодні на посаді завідувача кафедри філософії та соціології.
ІІІ група. Творчий доробок поета
Як бачимо з попередніх виступів,діапазон творчості Богдана Васильовича
Слющинського багатогранний,інтереси безкінечні… І все-таки є дещо,що робить
життя цієї талановитої,небайдужої людини більш значущим,зримим і сприятливим
для кожного. Це дещо-поезія,поетичне сприйняття світу,що дано не всім,а лише з
неба обдарованим людям. Почавши писати вірші в одинадцятирічнім віці,Богдан
Васильович і через багато десятиліть успішно трудиться в літературі. Ним
написано і видано сім поетичних збірок!(«Втомлена надія», «Відлуння», «В
обіймах часу», «Осінній вітряк», «Витоки», «Подих вітру», «Світанкова роса»).
Поезію Богдана Слющинського відрізняють глибоке знання життя рідного
народу, його національних традицій,гуманізм,любов до людей,Батьківщини і
природи. Вірші написані рідною українською мовою,емоційні,патріотичні,задушевні,сповнені
філософськими роздумами над нашим непростим життям…
2.Активізація резервів учнів з теорії літератури.
1. «Мозковий штурм»:
- Які є роди літератури?
- Що таке лірика?
- Які є жанри ліричних творів?
- Назвати види лірики.
2. Згадати порядок аналізу ліричного твору.
3. Слово вчителя.
Прослухавши проекти учнів,ми вже знаємо про життя та знайомі з його творчим
доробком . Тепер час зайнятися аналізом його поезії.
Учням пропонується декілька віршів,наприклад,зі збірки «Світанкова роса».
4. Проблемне завдання:
- Як з цих віршів видно ставлення поета до рідного краю?
- Які види лірики поєднуються у поезіях Богдана Слющинського?
- Доведіть, що поезія митця багата на тропік
ІІІ. Корекційно-рефлексивний
етап.
1.Слово вчителя.
На сьогоднішньому уроці ви переконалися в тому, що в рідному нашому місті
живе і працює талановита та прекрасна людина - Богдан Васильович Слющинський. Мені
ж пощастило більше ніж вам,бо я раніше не просто дізналася про нього,а й
зустрілася з ним особисто. Під час цієї зустрічі я змогла запитати в митця про
все,що мене цікавило.
2. Метод «мікрофону».
Яке питання ви б поставили Богдану Васильовичу після нашого сьогоднішнього
уроку?
3. Ремарка вчителя.
Я переконана,що багато хто з вас зможе поставити ще й не одне питання,якщо станете
студентами нашого МДУ,де на кафедрі соціології чекає на зустріч з вами Богдан
Васильович.
ІV. Домашнє завдання.
Виконати тестові завдання за вивченим матеріалом. Вивчити один із віршів
напам`ять.
Тестові завдання
1.Б.Слющинський народився
А у Маріуполі Б у
с.Стрепетові Львівської області
В у с.Степне Донецької
області Г у Львові
2.Майбутній поет переїхав до Львова у віці
А два Б сім В десять Г п`ятнадцять років
3.Вищу музичну освіту Слющинський здобув у
А Львові Б Києві В Хабаровську Г Маріуполі
4.У 1972р. поет поїхав на о.Сахалін
А у складі туристів Б у пошуках роботи
В у гості до родичів Г зібрати матеріал для збірки
поезій
5.До Маріуполя Слющинський переїхав у
А 1975 Б 1979 В 1981 Г 1983
6.Творчий доробок поета складається із збірок
А трьох Б п`яти В семи Г десяти
7.Вірші «Моя Вкраїна», «Море», «Не вбийте мову» входять до збірки
А «Подих вітру» Б «В обіймах часу»
В «Відлуння» Г «Світанкова
роса»
8.Головною темою поезій Богдана Васильовича є
А любов до друга Б любов до рідного краю
В кохання до жінки Г потяг до творчості
9.Установіть відповідність між роками та подіями
А 1947 1 Переїхав
до Львова
Б 1949 2 Закінчив
середню школу
В 1964 3 Переїхав до
Маріуполя
Г 1966 4 Народився
поет
Д 1983
|
А
|
Б
|
В
|
Г
|
Д
|
1
|
|
|
|
|
|
2
|
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
|
|
4
|
|
|
|
|
|
10.Установіть відповідність між назвою вірша та видом лірики
А «Не вбийте мову» 1 патріотична з пейзажною
Б «Моя Вкраїна» 2 пейзажна
В «Море» 3
патріотична
Г «Не покидайте Україну»
|
А
|
Б
|
В
|
Г
|
1
|
|
|
|
|
2
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
|
V. Підбиття підсумків.
На сьогоднішньому уроці ми говорили про літературу рідного краю,зокрема про
творчість Б.В.Слющинського.
Урок № 2
Тема: Пісенна творчість Богдана Слющинського.
Мета:
-
розкрити
глибокий ліризм пісень на слова Б.Слющинського, високу художню майстерність;
-
розвивати
у учнів вміння аналізувати лірику, презентувати зібраний матеріал;
-
виховувати
священне ставлення до матері, до рідної землі, до особистих почуттів людини.
Тип. Урок закріплення
знань , умінь і навичок (презентація проектів).
Обладнання: портрети
письменників, композиторів, мультимедійна дошка , виставка збірок поезій та
збірка пісень Б.В.Слющинського.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Організаційна частина.
ІІ. Актуалізація здобутих навичок і вмінь.
1.
Слухання
запису попурі авторських творів; « Пісня про рушник» А.Малишка, «Два кольори»
Д.Павличка, «Лебеді материнства» В.Симоненка.
2.
Бесіда
у формі діалогу.
-
Що
спільного в прослуханих піснях?
-
Як
часто Б. Слющинський використовував тему про матір у своїй творчості ?
3.
Слово
вчителя .
Готуючись до уроку, ви отримали завдання по групах
презентувати такі теми у творчості
поета:
-
Тема
матір в ліриці Б.Слющинського.
-
Краса
рідної природи і любов до рідного краю.
-
Тема
кохання в поезії автора.
Одним із проблемних завдань було знайти поезії
Б.Слющинського, які покладені на музику (демонстрація збірки Б.Слющинського
«Зоряне небо». Пісні для голосу (у супроводі баяна та фортепіано).
ІІІ. Операційно-пізнавальний етап.
1. Слухання проектів та одночасний перегляд відео
презентації по групах.
Доповнення,коментарі до
почутого.
Орієнтовні поезії для аналізу:
І тема – «Материнський образ»,
«Колискова»
-
2.Активізація
резервів учнів з теорії літератури.
«Мозковий штурм»
-
Які художні
засоби найчастіше використовують автори поезій?
-
Що
таке епітет?
-
Який
троп називається порівнянням?
-
Що
називається метафорою?
-
Який
художній прийом використовує Б.Слющинський у приспівах пісень?
3.Пошуково-дослідницька робота.
Учні по групах відшукують приклади тропів
у віршах,проаналізованих раніше. Виписавши їх у зошити,роблять висновки про
частотність уживання певних художніх засобів та їх роль у розкритті ідейного
змісту поезій.
4.Самоаналіз і самоусвідомлення рівня
збагачення власного ментального досвіду.
Слово вчителя.
Немає більшої радості для поета,як почути
свою пісню з уст народу. І черпають життєдайну силу своїх поезій наші
українські поети саме зі славних традицій нашого народу.
-
Які
традиції українців найчастіше озвучуються в пісенних рядках Б.Слющинського?
-
Яким
чином ви хотіли б змінити текст поезій або їхню мелодію?
ІV.Корекційно-рефлексивний
етап.
Виконання тестових завдань.
1.Теми для своїх поезій автор брав із
А
життя
Б літописів
В
античної літератури Г
фольклору
2. «Колискову» Б.Слющинський присвятив
А
синові
Б доньці
В
онучці
Г онукові
3. Коника у «Колисковій» поет називає
А
тваринкою Б
звіринкою
В
цвіркунчиком Г стрибунцем
4. «…Дотик рук цілющий…» - образ твору
А «Удвох» Б «Колискова»
В
«Малюнок кохання» Г
«Материнський образ»
5. Вислів «…В радості і в горі материнські
зорі…» містить у собі
А
антитезу Б синекдоху
В
метафору Г
гіперболу
6. У поезії «Осінь» автор змальовує
А
пізню осінь Б час
відльоту птахів
В
бабине літо Г
листопадний час
7. Цвіт акацій в однойменному вірші
називається
А
сивиною Б
снігопадом
В
чудо-казкою Г
весільним вбранням
8. «Пролісок» належить до
А
пейзажно-інтимної лірики Б
пейзажної
В
інтимної Г
філософської
9. В уривку
Намалюй мені ніч,коли падали зорі
Намалюй мені ніч,коли квітнуть
сади.
Намалюй мені ніч,щоб у всьому просторі
Були білі сади,ясні зорі і ти…
використано
А епіфору Б анафору
В
риторичне питання Г антитезу
10. Символом кохання у вірші «Найдорожчі
слова» виступають
А білі ромашки Б червоні троянди
В
сині волошки Г
рожеві жоржини
11. У вірші «Удвох» закохані зустріли в саду
А
вірних друзів Б співучих птахів
В
світанок нового дня Г свої мрії
12. У своїх творах Б.Слющинський змалював
життя мешканців
А
Маріуполя Б
Львова
В
України Г
Полісся
V. Домашнє завдання.
Написати твір-роздум «Як збагатив мене поетичний світ Б.Слющинського».
VІ. Підбиття підсумків.
На сьогоднішньому уроці ми говорили про Б.Слющинського як поета-пісняра.
Мелодії до його віршів створював як він сам,так і його колеги-композитори. Це
дає нам право пишатися тим,що в нашому Маріуполі живе і працює така талановита
людина.
Звучить пісня «Малюнок кохання». Слова і музика Богдана Слющинського.
Висновки:
Урок№1 «Симфонія життя Богдана Слющинського» я розробила для проведення
власного уроку в 11 класі. Для цього я скористалася збірками його поезій,які
були в шкільній бібліотеці, а також домовилася
про особисту зустріч з Богданом Васильовичем. При підготовці до другого
уроку я, не вагаючись, вирішила , що продовжу
розповідь про творчість Слющинського. А продовжувати розповідати було
про що, бо ця людина мала хист не лише до написання віршів,а й текстів пісень
та музики до них.
Готуючись до цих уроків, я сподівалась, що дітям буде цікаво дізнатися про
поета не просто який жив та писав у їхньому краї, а з яким вони реально зможуть
зустрітися під час навчання в МГУ. Мої сподівання справдилися.
Пізніше розробки моїх урок надрукували у посібнику «Література рідного
краю» до 235-річчя м. Маріуполя. Матеріал може стати в нагоді вчителям-словесникам,краєзнавцям,
студентам гуманітарних факультетів МГУ.
Література
1.Лісова М. Мета уроків з літератури рідного краю – поєднати образне
мислення з логічним// Сіл.шк.,-2001.-№20-21.
2.Програма для
загальноосвітніх навчальних закладів
10-11 класи . –Українська література:Київ,2010.
3.Слющинський Б. Відлуння:Вірші.-Маріуполь:Підприємство «Газета
«Приазовський робочий»,1998.-74с.
4.Слющинский Б. Дыхание ветра:Стихи.- Мариуполь:ЗАО «Газета
«Приазовский рабочий»,2005.-93с.
5.Слющинський Б. Світанкова роса[Текст]:вірші/Б.В.Слющинський.- Маріуполь:Вид-во «Рената»,2010.-92с.
Комментариев нет:
Отправить комментарий